Вчитель хімії М.П.Мельник.
Самостійна робота як основа активізації самостійної пізнавальної діяльності учнів
Пізнавальна діяльність учнів надто різноманітна. Але всі види навчальної діяльності підпорядковані процесу мислення. В основі навчання, пізнавальної діяльності лежить мислительна робота учня.
У широкому розумінні самостійна навчальна робота – це активна діяльність учнів, спрямована на здобування, удосконалення або застосування знань і навичок, основою якої є вольове зусилля, що мобілізує пізнавальні здібності учнів на розв’язання навчальних завдань власними силами.
Характерною рисою самостійних робіт є те, що в процесі їх виконання учні роблять висновки конкретного характеру. До більш загальних висновків учням допомагає прийти вчитель.
Самостійні роботи класифікують за такими ознаками:
За дидактичними цілями:
1. Для актуалізації опорних знань і підготовки до сприйняття нового матеріалу.
2. Для вивчення нового матеріалу.
3. Для систематизації знань.
4. Для закріплення знань і вмінь.
5. Для перевірки і контролю знань.
За характером пізнавальної діяльності:
1. Копіювального характеру (що виконуються за зразком).
2. Частково-пошукового характеру.
3. Дослідницького характеру.
За формою організації роботи учнів:
1. Фронтальні.
2. Групові.
3. Індивідуально-диференційовані.
За джерелами знань і засобами навчання:
1. Робота з підручником, довідником і іншими посібниками.
2. Складання плану і конспекту лекції, прочитаного тексту.
3. Складання схем, плану після (чи в час) роботи з екранними посібниками.
4. Робота з роздатковим матеріалом.
5. Виконання хімічних дослідів.
6. Робота з моделями.
7. Усне і письмове розв’язання розрахункових і якісних задач.
8. Написання хімічних диктантів.
9. Експериментальне розв’язання задач.
10. Виконання графічних робіт.
11. Готування повідомлень, рефератів.
Для самостійної роботи характерна різна комбінація цих чотирьох ознак. Наприклад, робота з роздатковим матеріалом може здійснюватися фронтально. При цьому діяльність учнів може бути частково-пошукового характеру, а робота буде проводитися з метою закріплення знань.
Пропоную систему самостійних робіт для 8 класу, що допомагають вирішенню основних питань з теми «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва».
Вважаю, що такі самостійні роботи можуть бути використані в наступних класах під час повторення і узагальнення знань про періодичний закон і періодичну систему хімічних елементів Д. І. Менделєєва (додаток 1).