Без категорії

Як скласти на “відмінно” випробування на інтелект: 6 порад психіатра

Для когось весна – період романтики, а ось школярі та студенти готуються до спекотної екзаменаційної сесії та пори проходження тестів ЗНО. І рідкісний представник учнівської братії може сказати словами відомого кіногероя: “Іспит для мене – завжди свято!”. Більш точно – суцільне нервування. Як зібратися перед тестами та іспитами? Наскільки тестування і сесії розхитують нервову систему і здоров’я? Чи варто пити пігулки або краще покладатися на молодий організм який має сам впоратияся із навантаженням? На ці та багато інших запитань відповідає доктор медичних наук, професор Тетяна Валентинівна Клименко.

Як краще запам’ятовувати великий обсяг інформації в обмежений період часу?

– Різні люди по-різному сприймають навколишній світ. Тому комусь потрібно навчальний матеріал бачити, щоб запам’ятати, комусь – його записати, комусь – виділити головну думку підкресленням відповідного абзацу в підручнику, а комусь достатньо його почути. Людям, які краще запам’ятовують побачений матеріал, поліпшити процес запам’ятовування допомагає підключення будь-якої ритмічної моторики (наприклад, заучування на ходу або постукування ногою). Але в будь-якому випадку головне – повторювання. Наш мозок – це дуже добре організована циклічна система. І будь-який вид діяльності, який ми хочемо закріпити, має бути вмонтований у певний цикл. Хаос засвоюється мозком набагато гірше.

Чи варто перед випробуванням пити валер’янку?

Під час іспиту (тестування – прим. ред.) треба мобілізуватися, а прийом валер’янки розслаблює, тому приймати її перед іспитом (тестуванням – прим.ред.) категорично не можна, як, втім, і будь-який інший заспокійливий засіб. Якщо Ви боїтеся іспитів (тестів – прим. ред), Вам треба на них налаштуватися. Як? У першу чергу необхідно подолати страх перед самим словом “іспит” (”тест” – прим.ред.). Для цього треба частіше у своїй свідомості вимовляти це слово: ось я відповів на уроці – я склав мій маленький іспит; вдалося домовитися з батьками з якоїсь проблеми – це я склав мій черговий маленький іспит. По-друге, необхідно усвідомити, чому Ви боїтеся іспиту (тестування – прим.ред). Якщо тому, що не підготовлені, вихід один: вивчити матеріал. Якщо Ви побоюєтеся, що розгубитеся на іспиті (тестування – прим.ред) і не згадаєте матеріал, який вчили, тоді завдання інше – подолати цей страх.

Споконвіку люди, які ведуть екстремальний спосіб життя (мандрівники, спортсмени), завжди вдавалися до допомоги талісманів. Багато студентів у період сесії створюють собі різні талісмани: хтось ходить на всі іспити з однією і тією ж ручкою, хтось одягає один і той же одяг і т.п. Створення власного талісмана – це не ознака слабкості, а додаткова психологічна підтримка. Вдало підібраний талісман (для декого навіть звичайні люстри) створює у людини відчуття впевненості у своїх силах, що допомагає їй мобілізуватися і досягти успіху.

Моя дочка вчиться в англійській спецшколі, навантаження дуже сильні. Ми, батьки, як можемо допомагаємо дитині: уроки робимо після прогулянок на свіжому повітрі, намагаємося, щоб вона дотримувалася режиму, їла рибу, овочі, фрукти… Але дівчинка все одно сильно втомлюється. Чи можна порадити легке заспокійливе для підлітка?

– Я категорично проти того, щоб підлітку давали заспокійливі засоби без наявності на те показань і без призначення лікаря. В цьому випадку я їх не бачу. Дитина просто не вміє відпочивати. Подивіться будь-яку доступну літературу, наприклад в Інтернеті, з аутотренінгу: є безліч нескладних вправ, які дозволяють за 2-3 хвилини добитися відчуття, що ти відпочив. Крім того, спробуйте проаналізувати свою поведінку. Батьки часто самі нав’язують дітям думку, що у них дуже великі навантаження. Якщо Ви так вважаєте, обговоріть це з учителем, але дитині про це говорити не треба. Коли школяреві говорять про високі шкільні навантаження, вона на це налаштовується, і відчуття втоми виникає не тільки в результаті реальних навантажень, але і внаслідок невірної психологічної установки.

І ще. Чомусь вважається, що проблеми – це погано, і потрібно прагнути їх уникати. Насправді проблеми людині необхідні. Щоб м’язи були сильними, їм потрібен тренажер. Для розвитку розуму теж потрібен “тренажер”, яким у цьому випадку є інтелектуальні навантаження. Наша психіка, щоб вона була витривалою і стресостійкою, теж потребує “тренажер”, яким в цьому випадку є проблеми. Тільки при подоланні проблем у людини формуються психологічна стійкість, сила волі, сила духу. Але слід пам’ятати, що під час будь-якого тренування необхідно правильно та індивідуально підбирати навантаження, тобто треба не звільняти дитину від вирішення проблеми, а наполегливо мотивувати її на її подолання. Дитині в школі не просто дають певні навчальні навантаження, а й поступово їх збільшують у міру того, як школяр дорослішає. Так і має бути.

Як краще посилити раціон харчування у період підготовки до ЗНО та іспитів?

– Звичайно, потрібні білки. У рибі білки більш легкозасвоювані, ніж у м’ясі. Хоча тут справа смаку. Але вегетаріанська, як і будь-яка інша жорстка дієта, на період іспитів не рекомендується. У цей період має бути збалансоване харчування.

Скільки можна випити чашок кави в ніч перед іспитом без шкоди для здоров’я? Чи, може, краще “енергетики” пити?

– Анітрохи і ні в якому разі, бо після вживання великої кількості кави у більшості людей виникає перезбудження психічної діяльності з наступним зниженням діяльності інтелектуальної. Для чого п’ють так багато кави перед іспитом? Тому що до цього весь рік гуляли і тепер за ніч хочуть підняти величезний інтелектуальний вантаж. Може бути, краще заздалегідь почати готуватися до іспитів та тестів? Я категорично проти “енергетиків”. Організм людини – система яка сама заряджається, і якщо людина починає заряджати свій організм енергетиками ззовні, відбувається виснаження її власних енергоутворюючих систем. Тому треба вміти себе “заводити” за рахунок власних резервів. Це фізичні та інтелектуальні навантаження, різноманітні враження, які тренують нашу енергетичну систему.

Більш детально про лимонник і бурштинову кислоту

– І лимонник, і бурштинова кислота відносяться до засобів загальностимулюючої дії. Їх прийом сприятливо впливає на роботу головного мозку, підвищує психічну стійкість до стресів, нормалізує роботу нервової системи, має стимулюючий і зміцнювальний вплив на імунну систему, покращує енергетичний обмін. Але перед тим як ці засоби застосовувати, все-таки необхідно порадитися з лікарем.

Чемпіоном серед продуктів харчування, здатних підвищити всі розумові здібності (пам’ять, логічне мислення, увагу), є морська риба. Вона містить “розумні” кислоти омега-3, які беруть безпосередню участь в роботі мозку. Регулярно забезпечуючи мозок цими кислотами, можна домогтися збільшення швидкості сприйняття інформації і швидкості розумових реакцій, активізувати обробку та аналіз інформації. Так, підліткам у віці 11-17 років необхідно з’їдати близько 60-70 г риби щодня. При низькому рівні споживання жирної морської риби спостерігається дефіцит омега-3 кислот. Тому є сенс приймати ці речовини додатково у вигляді харчових добавок. Особливо напередодні проходження тестів ЗНО, сесій, закінченні навчального року.

За матеріалами сайту www.medikforum.ru

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *