Світ не дез добрих людей (10 кл.)

У категорії- бесіди
Автор Галина

Мета: формувати моральні основи дитячої особистості засобами слова; сприяти вихованню доброї, чуйної, лагідної людини; розвивати культуру мовлення, спілкування і поведінки учнів; виховувати потребу в самовдосконаленні та самовихованні.

Обладнання: грамзапис пісні Теодора Кукурудзи «Світ не без добрих людей»; «Дерево мудрості» (на гілках якого висять написи мудрих висловів: «Добре Ім’я краще від багатства», «Нічого так дешево не дається і так дорого не цінується, як ввічливість», «Хто людям добра бажає, той і собі має», «Життя дано людині на добрі справи», «Світ не без добрих людей», «Усе добре пам’ятай, а зла уникай», «Посієш учинок, виросте звичка», «За добро добром платять», «З добром дружись, а лихих — стережись»); словник; гра «Виправ помилку»; роздатковий матеріал «Правила доброго чарівника».

Учитель. Діти, перш ніж розпочати наше заняття, привітаймося один з одними. (Діти вітаються.) Привітно всміхнувшися, ми побажали одне одному доброго дня.
Як ви думаєте, від чого так повіяло теплом? Від чого на краплину сонця, на краплину щастя збільшилось у світі? Від чого на краплину радіснішим стало наше життя? — Так, навіть від одного доброго слова стає краще й тепліше на душі.
А чи завжди ми буваємо добрими одне до одного?.. Один мудрець сказав, що людина — це її вчинки. Усе своє життя люди пізнають, що таке добро і зло, гарно і погано… Але шлях до доброти непростий і не завжди легкий, тому треба вчитися доброти, учитися бути уважним до людей, берегти і дбати одне про одного.

Учень:

Для краси народжується квітка,
Для родини народжується рід,
Для польоту лебідь і лебідка,
А людина — для добра та щастя.

Учитель: Сьогодні ми спробуємо зробити ще декілька кроків на шляху доброти. А в помічники я пропоную взяти: мислення, увагу до слова, творчість і фантазію. Ми вчитимемося спостерігати, згадувати, думати, творити, відчувати, робити висновки.

…Здавна на Землі цінувалося праведне життя — життя чесне, щире і правдиве. Завжди користувалися повагою люди, готові прийти на допомогу, добрі, привітні, ввічливі, тактовні, вдячні, чесні, терпимі, щедрі. Дуже важливо вміти втриматися від шкідливих звичок, учинків та лихих намірів. Очевидно, ви знаєте, що за свої вчинки треба відповідати перед Богом, людьми, своєю совістю. Зло завжди буде покарано… Але як учинити щодо людей, які нас образили? Відповісти образою на образу? Помститися?

Зло породжує тільки зло… Кращим за помсту є прощення. Тому треба вчитися перемагати свій гнів, бути поблажливим, терпимим до ворогів і не брати прикладу з тих, хто вас зневажає чи кривдить. Здатність людини прощати ближньому зло, не мститися йому, утримуватися від сварки — свідчить про силу та красу людської душі.

Учень: Сказав мудрець:

«Живи, добро звершай!
Та нагород не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізя від мавпи й звіра.
Хай оживає істина стара —
Людина починається з добра!»

Учитель: З давніх-давен стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основою життя, і про це народ висловлювався в усній народній творчості. Вашим домашнім завданням було відшукати й підготувати прислів’я та приказки про добро і зло.

Учні. Добро довго пам’ятається; Хто людям добра бажає, той і собі має; Не одежа красить людину, а добрі діла; Зла людина зліша вовка; Робиш добро — не кайся, робиш зло — зла і сподівайся; Злі язики страшніші зброї; Поведінка — це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя.

Учитель. Я вам нагадаю ще таке народне прислів’я: «Мудра людина не завдасть образи, а мужня — не стерпить її». Як ви його розумієте? (Міркування учнів). Тобто розумна людина ніколи нікого не зневажатиме та зверхньо не ставитиметься до інших.

Тож розважимося і пограємо у гру «Виправ помилку». Ви маєте знайти початок прислів’я у правій колонці, а його закінчення — у лівій.

Добре слово і безмежна.
Вітер рушить гори, мороз зігріє.
Сила слова що дощ у посуху.
Тепле слово і в залізні ворота відкриває
Добре слово людині а зле руйнує.
Добре слово дім побудує яким відкривають серця
Слово — ключ, а слово — дружбу.
Мале зле слово велику образу творить.

А зараз, діти, давайте поміркуємо вголос. Які якості людської поведінки ви б віднесли до доброти?

(Чесність, вдячність, щедрість, привітність, працелюбність, терпимість, милосердя.)

Чи можна прожити без доброти? Чому?

(Без доброти люди були б злі, жорстокі, байдужі, було б важко так жити.)

Що означає бути добрим?

(Це вміти бачити, відчувати того, хто потребує нашої допомоги, наших добрих слів і вчинків. Треба вчитися не бути байдужим, творити добро.)

Кого в нашому класі можна назвати добрим?

На що, на вашу думку, схожа доброта? Мені здається, що на усмішку матусі, а вам?

Учень:

Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш,
Коли на радощах витаєш,
Забувши про чужу біду.
Бо доброта не тільки те,
Що обіймає тепле слово,
В цім почутті така основа,
Яка з глибин душі росте.
Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людині.
Немає вищої святині,
Ніж чисте сяйво доброти!

Учитель: Пригадайте якийсь випадок із вашого життя чи життя товаришів, пов’язаний із людською добротою, який вам особливо запам’ятався.

(Учні розповідають.)

Учитель. Діти! А чи знаєте ви, що слово – це справжнє диво. Воно може бути другом, а може бути ворогом. Словом можна потішити, підбадьорити, підняти зі зневіри людину, а можна образити, завдати смутку, поранити і навіть убити. Ось як образно і вдало висловлюється про слово великий педагог, письменник В.Сухомлинський:

«Слово — найтонше доторкання до серця, воно може стати І ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розпеченим залізом, і брудом. Мудре І добре слово дає радість, нерозумне і зле, необдумане і нетактовне — приносить біду. Словом можна вбити і оживити, поранити і вилікувати, посіяти тривогу І безнадію й одухотворити, розсіяти сумнів і засмутити, викликати усмішку і сльозу, породити віру в людину і заронити зневіру, надихнути на працю і скувати сили душі… Зле, невдале, нетактовне, просто кажучи, нерозумне слово може образити, приголомшити людину».

Учень:

Кажімо більше ніжних слів
Знайомим, друзям і коханим,
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів.

Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь загоїть рану.
Чи перший біль, чи то останній —
Коли б то знати наперед!

Кажімо більше ніжних слів,
Комусь всміхаймось ненароком.
То не життя людське коротке —
Короткі в нас слова черстві.

Кажімо більше ніжних слів…

Учитель: Зауваження слід давати дуже обережно, тактовно, щоб людина не образилася (обов’язково наодинці, а не при сторонніх). Зауваження слід робити лише стосовно поганих звичок, рис характеру, які людина може виправити, і в жодному разі щодо вад її зовнішності.

Діти, а чи знаєте ви, що кожен із вас може бути добрим чарівником? І для цього зовсім не потрібна чарівна паличка. Бо чарівник — це добра людина, яка дарує радість іншим. І я вам можу підказати правила для чарівника.

1. Правила доброти.

  • Подивися навколо — хто потребує поради, доброго слова, співчуття, допомоги.
  • Постав себе на місце іншого. Зрозумій і виконай його бажання.
  • Прощай помилки іншим. Принеси іншому радість.

2. Правила чесності.

  • Сказав — зробив.
  • Помилився — визнай.
  • Забув — попроси пробачення.
  • Говори те, що думаєш.
  • Не впевнений — не обіцяй.
  • Не можеш сказати правду — поясни, чому.
  • Не видавай чужу таємницю.

3. Правила ввічливості.

  • Ввічливість — це вміння поводитися так, щоб іншим було приємно, затишно з тобою.
  • Будь завжди привітним: вітайся при зустрічі, дякуй за допомогу, відходячи — попрощайся.
  • Не примушуй за тебе хвилюватися. Ідеш — скажи, куди йдеш та о котрій годині повернешся.
  • Не капризуй і не бурчи. Твоє капризування може зіпсувати настрій іншим.

Учень:

Для зла й неправди
Планета замала!
Творіть добро, добро плекайте, люди!
Садіть сади, нехай для внуків буде
В плодах частинка вашого тепла,
Ростіть дітей,
Бо то однині — ти!
В обличчі іншім – ми, у іншій долі.
Хай не зболять їм наші з вами болі,
Хай діти будуть справжніми людьми.
Творіть добро для тих, хто поруч йде,
Хто ділить хліб із вами чесно — навпіл,
Єдиного навчіться — віддавати,
Не бійтеся — ніщо не пропаде,
Ніщо не піде в тлін, в траву —
Повернеться, умножене стократно.
На те воно й добро, щоб проростати,
Тому й людське, що люди ним живуть.
І може, тому розквітають квіти,
Перед якими відступає зло.
Творіть добро! Творіть, творіть добро!
На те ми й люди, щоб добро творити!

Учитель: Підступне зло на Землі, але невтомні й непереможні сили добра. А починається боротьба зі злом найперше з подолання у собі таких простих, звичайних, загальнолюдських вад, як заздрість, лінощі, байдужість, нечесність, хитрість, лукавство. Пам’ятайте! Щоб люди поважали вас, приязно ставилися до вас, завжди дотримуйтеся золотого правила вихованості: «Ставтеся до людей так, як би ви хотіли, щоб люди ставилися до вас!»

ДІТИ, ще раз повторимо і запам’ятаємо прислів’я і приказки про добро.

(Учні знімають і зачитують написи з «Дерева мудрості». Лунає пісня Теодора Кукурудзи «Світ не без добрих людей», діти підспівують.)

Хай мудрість та доброта стане вам девізом у житті!

Залишити коментар